Birgitte Stillhoff Hansen

Dagplejer Birgitte Hansen

BIRGITTES DAGPLEJE
Frederiksberg 40, 4470 Svebølle

Jeg hedder Birgitte Stillhoff Hansen. Jeg er født i 1973, gift med Per og har sammen to drenge fra 02 og 04, som bor hjemme. Derudover har jeg en bonus datter fra 96, og et barnebarn.

Jeg startede som dagplejer i 2009. Men har oprindeligt en uddannelse som butiksassistent indenfor isenkram. Siden har jeg taget relevante kurser som dagplejer og førstehjælp.

Jeg bor i yderkanten af Svebølle, i hus med stor have og gårdsplads med legeplads hvor der er mange forskellige legemuligheder. Jeg har to hunde, høns, ænder, undulater og marsvin som børnene er med til at fodre og hente æg hos. Jeg har et drivhus hvor vi samler agurker og tomater, som bruges til frokost. (fra jord til bord)

Indendørs leger børnene i hele husets stueetage. Jeg har legeværelse med legetøj og aktivitetsting som leges med rundt i huset efter behov. De store børn spiser sammen ved et lille bord med små stole, og de små sidder i højstol.

Mit mål som dagplejer er at få udviklet børnene, så de kan så meget som det er muligt for dem, og få gjort dem klar til at gå i børnehave, med alle de nye udfordringer det indebærer. Det er derfor et stort fælles ansvar sammen med jer forældre at udvikle f.eks. sprog, fantasi, motorik, empati, fællesskab og selvstændighed.

Det øver vi ved, at jeg er deltagende i legene, sætter ord på følelser og handlinger og dermed er nærværende. Det giver børnene ro og forståelse for hinanden. Og dermed kan de udvikle sig og sætte fantasien i gang. Jeg arbejder ud fra tænkningen om, at børn vokser og udvikler sig ved at få ros og anerkendelse.

Jeg lægger vægt på at børnene får en struktureret/rutinemæssig hverdag, som er genkendelig, så de har ro til at udvikle sig. Jeg har en plan for hver uge, for hvad jeg gerne vi lave med børnene og den plan kan så ændre sig, afhængig af børnenes behov. Planen tager udgangspunkt i at vi arbejder efter vores læreplanstemaer i et årshjul.

I samarbejdet med jer forældre prøver jeg at være forstående for hele familien og omsorgsfuld, sådan vi kan få den bedst mulige dag for barnet og familien. Familien er altid velkommen til at stille spørgsmål og jeg vil svare efter bedste evne.

Have med legehus, rutsjebane og sandkasse  Overdækket terrasse med borde, stole og små lamper i loftet  Have med legeredskaber

Eksempel på en hverdag hos mig:
Fra morgenstunden modtager jeg børn og har en snak med forældre om f.eks. hvordan de har sovet. Vi spiser fælles morgenmad og hygger og leger. Efter formiddagsmad laver vi aktiviteter, som kan komme af børnenes leg og tage udgangspunkt i børneperspektivet og udvikle læren ud fra legen, sådan at det bliver sjovt og indbydende, idet børnene har medindflydelse.
Dette kan ske både inde, men også ude når vi leger på legepladsen. Formiddagen kan også bestå af voksen styret aktiviteter med f.eks. kreative aktiviteter, legestue, gymnastik, salmesang og besøg hos andre dagplejere og deres børn. Her øver vi os i at være i større grupper. Dette er på faste dage i ugen.
Efter frokost sover alle børn til middag ude eller inde, afhængig af alder og herefter spiser vi eftermiddagsmad og leger indtil børnene bliver hentet igen om eftermiddagen.

Jeg lægger meget vægt på at børnene er deltagende i det omfang de kan, og det kan være ved bleskift, når de tager tøj af og på og når vi skal lave aktiviteter. Det er med til bl.a. at styrke deres selvværd og fællesskabsfølelse.

Birgittes har forældreord og hendes værdier skrevet ned i talebobler, som allerede er skrevet i teksten

Velkommen til min dagpleje.