Birthe Susanne Poulsen

Dagplejer Birthe Susanne Poulsen

BIRTHES DAGPLEJE
Højstedvej 3, 4593 Eksebjerg

Jeg hedder Birthe, og jeg er gift med Kurt og vi har 2 voksne sønner og 3 børnebørn. Jeg har været dagplejer siden 27. september 1996.
Jeg bor i parcelhus. Her har børnene deres hverdag sammen med mig og jeg har bl.a. et legeværelse hvor der er legetøj for børn i alle aldre. Der er udgang til legeplads og have med mange muligheder for børn i alle aldre. I min dagpleje er vi ikke-rygere og vi har ingen hund eller kat.

Jeg er uddannet i butik for mange år siden, og siden min opstart som dagplejer, har jeg deltaget i grundkursus for dagplejere, førstehjælpskursus og andre relevante kurser.
Jeg er meget glad for mit arbejde som dagplejer, hvor mine vigtigste værdier i min dagpleje er omsorg, tryghed, nærvær, trivsel og læring. Det kommer bl.a. til udtryk ved at jeg er rolig og nærværende i min tilgang til børnene, så det bliver muligt at møde dem hvor de er, og give dem den omsorg som de har brug for lige netop den dag. Jeg skaber en rolig hverdag med forudsigelig struktur, som børnene trives i, så lærer de også bedst, både om sig selv og dét at være sammen med andre.
Det er meget vigtigt for mig at sikre at alle børn udvikler sig på en måde, der passer til det enkelte barns behov.

Dagligt arbejder jeg ud fra de 6 læreplanstemaer der er fastlagt i dagtilbudsloven:

• Kultur, æstetik og fællesskab
  • Alsidig personlig udvikling
  • Social udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Natur, udeliv og science

Hver uge laver jeg en ugeplan, så i forældre kan følge med i jeres barns hverdag. Ugeplanen kan ændres efter behov. Det vigtigste for mig er at møde børnene hvor de er.
Jeg prioriterer at være ude med børnene så meget det er muligt. Vi bruger legeplads og haven hvor vi boltrer os. I perioder spiser vi alle måltider ude. Jeg laver også mange kreative ting sammen med børnene. Det er vigtigt for mig at børnene er aktive og deltagende på det niveau de nu kan. De lærer meget mere ved selv at være med.

Jeg er en del af en legestuegruppe med 4 andre dagplejere. Vi går i heldagslegestue på Vesterlunden i Snertinge én gang om ugen. I legestuen bliver børnene præsenteret for et større fællesskab, hvor de kan danne relationer med andre børn og voksne.
Her holder vi bl.a. fastelavn, bedsteforældredag og juletræsfest med forældre og søskende. Når vi har vores legestuedag, skal I aflevere og hente jeres barn i legestuen, hvor jeg er mødt ind om morgenen.