Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kamilla Quist

Dagplejer Kamilla Quist

KAMILLAS DAGPLEJE
Frederiksberg 17, 4470 Svebølle

Jeg hedder Kamilla Quist jeg er fra 1979. Jeg bor i Svebølle i et hus, sammen med min mand Kenneth og vi har to børn. Signe fra 2003, Jonas fra 2006 og så har vi en hund. Det er cockerspaniel. 
Jeg er uddannet som social og sundhedshjælper, og har arbejde som det i 10 år. Jeg blev ansat som dagplejer i maj 2008 og det valg har jeg bestemt ikke fortrudt. Jeg har været på forskellige kurser som dagplejer gennem årene
I mit hus, må dagplejebørn være over det hele, som hvis de var hjemme. Jeg har et legeværelse og en gang med de store ting, som der ikke kan flyttes på ellers kan de være over det hele med det andet legetøj, så der er masser plads.  Vi spiser ved det store bord i stuen. Hvis jeg har mange store børn spiser vi ved et lille bord og små stole. De små sover i barnevogn til de er 2 år (hvis det er det, som de er vant til, ellers sover de inde). Når de er 2 år kommer de ind og sover i gæstesenge, her øver børnene at de sover sammen med de andre i samme rum. Jeg har barnevogn, gæstesenge og sengetøj. 

I min baghave er der både fliser og græs Det er der jeg har min legeplads, med rutsjebaner, sandkasse, legehus og mange forskellige køretøjer. Her øver vi f.eks. at være i fællesskaber, styrker motorik og sprog, samt at lege og bruge naturen.
Når vi er på tur, bruger jeg nærmiljøet meget.  Vi har nemlig muligheder for at se på toget, heste, får, grise, høns og fugle. Vi har en dejlig natur rundt omkring os, som vi også kigger meget på. Vi har også en lille skov, som vi går til. 
Der hvor jeg bor, er der også gode muligheder for også at se på busser, entreprenørmaskiner og store lastbiler, noget børnene holder meget af. Når vi går til legestue, gymnastik eller salmesang ser vi også en masse natur og ting, som vi taler om. Vi tager også på bus- og togture, f.eks. til Kalundborg hvor vi besøger de forskellige legepladser eller tager ind og høre musik.
I min dagpleje vægter jeg meget, at der er tryghed, nærvær, masser af omsorg, åbenhed og et godt samarbejde med forældrene og børn. I min dagligdag arbejder jeg ud fra læreplanerne (Den styrket pædagogiske læreplan) og der er et årshjul som jeg følger, så jeg kommer hele vejen rundt om de temaer der er i læreplanen. 
Jeg er meget opmærksom på, at hvert barn er forskelligt og skal støttes forskelligt. Jeg skaber trygge og nærværende rammer, så hvert barn har lyst til at lære noget i løbet af hele dagen. Jeg arbejder sammen med forældrene frem imod at hjælpe barnet til, at blive klar til børnehave når barnet bliver 3 år.  

Jeg arbejder med at følge barnet/børnenes børneperspektiv - det gør jeg ved at følge barnet hvor barnet er. Udvikling af barnet vil så ske i barnets tempo, hen imod mere selvstændighed, et godt selvværd og det gør jeg med ros og anerkendelse. Vigtigst hos mig er tiden, at tage sig den tid det tager når de er i gang med f.eks. at tage tøj af og på, og give sig tid til at fordybe sig i de ting der optager barnet. 

Børnefællesskaber er en del af hverdagen f.eks. at lege sammen, lære hinandens grænser at kende. Vi lærer også at være sammen i større grupper når vi f.eks. er på besøg eller får besøg af de andre dagplejere og deres børn. Det kan ske i legestue, til salmesang eller gymnastik.

En dag i min dagpleje starter med at jeg spiser morgenmad med de børn der kommer tidligst, vi får snakket om dagen der skal igang, hvor vi øver sproget. Eftermorgenmaden, er der leg indtil de sidste børn ankommer. Vi spiser frugt inden vi går i gang med dagens aktivitet. Det er også der vi laver en lille samling hvor vi synger og læser en bog. Så laver vi aktiviteten, hvor det er børnene som er aktiv deltagende, eller øver på det.  
Aktiviteten er tænkt ud fra det læreplanstema som er overskriften for den pågældende måned f.eks. hvis det er krop, sanser og bevægelse der er læreplanstemaet, så kan aktivitet være en motorik bane. Den kan starte som voksen styret aktivitet, og så nogen gange blive til en anderledes aktivitet, når man inddrager og giver børnene medbestemmelse.
Jeg er nærværende og aktiv deltagende sammen med børnene i løbet af hele dagen. Der er altid plads til krammer og kysser både fra mig, og de andre børn her i min dagpleje. Vi spiser middagsmad hvor vi snakker om hvad vi har oplevet i løbet af dagen. Så står den på hygge inden vi skal putte til middag. Når børnene har sovet, spiser vi eftermiddags mad og så går eftermiddagen med at børnene bliver hentet på skift.

Jeg går i legestuen én gang om ugen, hvor jeg mødes med fire andre dagplejere og deres børn. Der øver vi at være i større fællesskaber. Vi går også til salmesang hver anden uge hvor vi synger sammen med de andre i gul legestuegruppe. 
Èn gang om ugen går vi også til gymnastik sammen med alle dagplejerne i Svebølle og deres børn, der får vi trænet motorik. 

Det er vigtigt for mig, at det bliver en god aflevering både for barnet og forældre om morgen (tid til at vi kan vende om hvordan eftermiddagen, aften og natten er gået) og også en god oplevelse at komme om eftermiddagen og hente.
Jeg gør meget ud af at prøve at give forældrene briefing om hvordan dagen er gået. Jeg laver ugeplan og opsamling med mål for aktiviteterne som har været i løbet af ugen til forældrene på Aula med billeder og tekst, en gang om ugen.

Mine værdier:

  • Omsorg - Tryghed - Nærvær
  • Tid - Fordybelse - Børneperspektiv
  • Udvikling- Læring.