Karina Lene Petersen

Dagplejer Karina Lene Petersen

KARINAS DAGPLEJE
Skippingevej 2, Særslev, 4460 Snertinge

Jeg hedder Karina og jeg er født i 1968, og jeg har været Dagplejer siden april 2006.
Jeg er gift med Peter Michael og vi har 4 børn, hvor kun den yngste bor hjemme. Hun går i 9. klasse.

Vi bor i hus i Snertinge ved Særslev Kirke, hvor vi har en dejlig have, som vi bruger meget. Der er bl.a. mulighed for lege i sandkasse, rutsje og køre på forskellige køretøjer. Der er mulighed for at følge årets gang med dyrkning af grøntsager og se hvor æggene kommer fra.

Vi har hund, katte, kaniner og høns i haven. Vi er udenfor hver dag i haven, og tager ofte ture i vores naturskønne område. Nogle gange tager vi madpakken med, hvis det er en længere tur. Indenfor leger vi i stue/køkken-alrum. Der er meget forskelligt legetøj, som kan styrke udviklingen hos flere aldersgrupper.

Jeg vægter nærvær – omsorg - tryghed, som det vigtigste i min dagligdag

Jeg arbejder med udgangspunkt i de pædagogiske læreplaner. Jeg lægger meget vægt på legens værdier og fællesskab, samt tid og ro til fordybelse. Jeg bruger naturen meget og så prioriterer jeg sang og musik, og motorik, da det er godt for sproget og barnets generelle udvikling.
Jeg har fokus på at styrke det enkelte barns udvikling, i samarbejde med forældrene.

En gang om ugen laver jeg en plan for hvilke aktiviteter, der er igennem ugen for børnene og lægger den på AULA.

Hvordan er hverdagen i min dagpleje:
Kommer man tidligt, er der mulighed for at få morgenmad. Ellers leger vi indenfor indtil alle er kommet. Ca. kl. 9.00 er der formiddagsmad, hvor jeg også laver samling, hvor vi synger 3-4 sange og laver en motorisk, sproglig eller social aktivitet sammen f.eks. kolbøtter/ kravle op/ned, sanglege, rim og remser. Herefter har jeg planlagt en aktivitet, enten ude eller inde, og som spiller ind i den pædagogiske læreplan. Det kan være en aktivitet jeg er tovholder i eller det kan være at kunne lege noget med egen fri fantasi, hvilket jeg synes er meget vigtigt at prioritere.
Ca. kl. 11. spiser vi frokost samlet, og bagefter er det tid til at sove middagslur. Børnene sover ofte til ca. kl. 14.00, hvor vi spiser eftermiddagsmad. Børnene leger resten af dagen indtil de bliver hentet og jeg har mulighed for at give en tilbagemelding om hvordan dagen er gået, når forældre henter.

En gang om ugen mødes jeg og børnene med en anden dagplejer og hendes dagplejebørn, bl.a. for at øve at være i større grupper inden børnene skal starte i børnehave, og vi kan lave aktiviteter på en anden måde. Jeg er en del af en legestuegruppe, hvor vi mødes i heldags legestue én gang om ugen. Her er vi 5 voksne og ca. 20 børn samlet og det giver mulighed for at lave andre aktiviteter på tværs.

Vi tag også til Vesterlyng camping og sover i shelterne og bruger naturen. Det er en heldagstur, hvor man møder ind og bliver hentet der.
Et par gange i løbet af sommeren, tager jeg og børnene en bustur til fx Holbæk strandpark, hvor der er legeplads og dejligt grønt område. Vi tager mad og dyner med, så vi kan sove middagslur, og så tager vi bussen hjem derefter.

Jeg prioriterer højtider som jul, fastelavn, påske, hvor vi laver vi lidt pynt, som også kan være ting vi har fundet på vores gåture, som vi så maler eller limer på ting.