Katja Rina Hansen

Dagplejer Katja Rina Hansen

KATJAS DAGPLEJE
Frederiksberg 16, 4470 Svebølle

Jeg hedder Katja og er født 1978.
Jeg har været dagplejer siden 2015. Jeg har deltaget i relevante kurser og har førstehjælpskursus.
Inden jeg blev dagplejer, arbejdede jeg som social og sundhedsassistent.

Jeg har 4 børn, 3 børn i folkeskolen og én der lige er blevet voksen. De bor alle hjemme sammen, med vores lille hund Loui.
Jeg bor i et stort hus, som ligger lige ud til skoven.
Mit hjem er røgfrit. I min fritid bruger jeg tid med mine børn og i efterårsperioden er jeg frivillig i ungdomsklubben og gymnastiktræner i den lokale gymnastikforening.

Jeg er kvalificeret naturdagplejer – Grønne Spirer, i samarbejde med friluftsrådet og er i den sammenhæng nu i gang med at blive "spring ud"-dagplejer.
På den måde får jeg kombineret de to ting jeg brænder mest for – nemlig natur og bevægelse. Jeg får mere viden om hvordan vi kan bruge naturen til alt hvad kroppen kan.
Jeg bistår børnene med at udvikle kropsbevidsthed, bevægelsesglæde og forstærke sanserne i naturen.

Jeg har en stor lukket have, som vi er ude i hver dag. Jeg har en elektrisk ladcykel, som vi bruger så meget som muligt og vi kan komme langt omkring. Vi bruger skoven og nærområdet meget. Vi tager på fodboldbanerne og i legestue én gang om ugen, hvor vi mødes med de andre dagplejere og deres børn.

I mit hjem har vi et stort legeværelse med god plads og en gang med god plads, hvor vi kan udfolde vores kroppe motorisk og i leg. Når vi er indenfor, opholder vi os mest i disse rum. Hos mig ligger jeg vægt på at børnene får lov til at være med i hverdagens daglige gøremål som f.eks. at dække bord, tømme opvaskemaskine og tørre borde af. Det er med til at gøre, at de kan føle sig betydningsfulde og som en del af et fællesskab.

I mit arbejde med børnene vægter jeg, at der er tid og omsorg til alle børn og jeg vægter også, når der er ekstra brug for nærvær hos det enkelte barn.

Jeg arbejder ud fra læreplanstemaer. Jeg laver en plan for hvad ugens aktiviteter med børnene skal være, men jeg kan også ændre i planen, hvis der er aktiviteter, som børnene har brug for, eller nogle aktiviteter tager længere tid
Bevægelse og naturen er en stor del af min dagligdag. Vi inddrager bl.a. princippet - "fra jord til", så meget som muligt. Vi synger og bruger kroppen hver dag

Min dagligdag:
Når børnene kommer tidligt om morgenen er der mulighed for at få morgenmad. Vi leger enten ude eller inde, afhængig af årstid og vejr, indtil vi skal have formiddagsmad ca. kl. 9.00. Herefter har vi aktiviteter, som er planlagt ud fra læreplanstema.
Vi spiser frokost ca. kl. 11.00 og så er det sovetid.
Alle børn sover og efterhånden som de står op er der eftermiddagsmad og vi leger ude eller inde, indtil det er tid til at gå hjem.

Mit mål og værdier i en dagligdag er tid, ro, nærvær og selvstændighed.