Børnenes hverdag

En typisk dag starter med, at børnene stille og roligt ankommer. Ofte har hvert barn deres eget morgenritual, så det er vigtigt, at der er god tid til at få en god start på dagen med morgenhygge og morgenmad. De yngste børn har ofte brug for en lur tidligt på dagen, afhængig af hvor tidligt deres dag er startet.
Der spises fælles formiddagsmad, inden formiddagens aktiviteter.

Formiddagen bruges måske til at gå en tur til legepladsen eller ud i naturen, til at grave og så frø i haven, eller andre pædagogiske aktiviteter der styrker børnenes udvikling. Det er også en naturlig del af dagplejen, at børnene på en legende måde hjælper med hjemlige aktiviteter som at dække bord, hænge vasketøj op eller bage.
Efter frokost bliver børnene puttet og får en lur.
Eftermiddagen bruges til mere leg og hygge og en eftermiddagsmad.

Dagplejeren arbejder dagligt med at udvikle børnenes sociale kompetencer ved f.eks. at lære dem at hjælpe hinanden og lytte til hinanden. Dagplejeren støtter deres motorik og sprog gennem samtale, leg og musik. Dagplejeren er også med til at introducere dem til kultur og natur ved at læse bøger, synge sange, tage på udflugter og meget mere. Det hele tilrettelagt efter nye styrkede læreplaner.

Vi arbejder med sprogtrappe og kompetencehjul, som er pædagogiske redskaber til at afdække børnenes kompetencer. Det giver os indblik i børnegruppens aktuelle udvikling, og derved kan vi tilpasse og justere pædagogikken og aktiviteterne, så den passer bedst muligt til at skabe en udvikling for det enkelte barn og børnegruppe.

Samling med dagplejer og børn  Dagenes navne skrevet på papir og hængt på væggen
Dagplejebørn leger i sandkassen  Dagplejer cykler i ladcykel med dagplejebørn
Dagplejer hjælper dagplejebarn der rutsjer  Dagplejebarn leger med aktivitetsmøbel på væggen