Hvad er en dagplejer?

Den kommunale dagpleje fungerer som en daginstitution, men den har ikke samlet aktiviteterne i en enkelt bygning på samme måde som en vuggestue eller en børnehave. I dagplejen passes børn fra 0 - 3 år. Arbejdet foregår i private hjem, hvor de kommunalt ansatte dagplejere modtager børnene. I det daglige er der 4 børn hos den enkelte dagplejer. Ved sygdom og ferie passes børn af anden dagplejer eller i gæstehus. Det maksimale antal børn en dagplejer må passe, er 5 børn.

Dagplejen i de private hjem, er et lille trygt og overskueligt miljø, hvor der er god tid og stor voksenkontakt til det enkelte barn. Dagplejerens opgave er både omsorg for hvert enkelt barn, hvor barnets trivsel og udvikling er i centrum, samt udvikling af de sociale kompetencer i den samlede gruppe. Dagplejeren sparrer blandt andet med andre dagplejere i legestuen, hvor de fleste dagplejere mødes én gang om ugen. Som dagplejer drejer hverdagen sig om de små vigtige ting, hvor nærværet med børnene er i centrum.

Pædagogik i dagplejen er præget af dagplejens rammer, som giver tryghed, nærvær og omsorg:

• God tid til det enkelte barn i små grupper i et hjemligt miljø.
  • Samværet med én voksen gennem hele dagen.

Dagplejer hjælper dagplejebarn med leg  Dagplejer sidder med dagplejebarn på skødet

Dagplejens hverdag er et supplement til forældrenes hverdag og det er i tæt samarbejde med forældrene at dagplejeren arbejder med børnenes udvikling. Dagplejeren arbejder med at udvikle børnenes sociale kompetencer ved f.eks. at lære dem at hjælpe hinanden og lytte til hinanden. Dagplejeren støtter deres motorik og sprog gennem samtale, leg, musik, aktiviteter – både ude og hjemme. Dagplejeren er også med til at introducere dem til kultur og natur ved at læse bøger, synge sange, tage på udflugter og meget mere.
Læringen og udviklingen sker helt naturligt i et hjemligt miljø, hvor der er plads, ro og fordybelse til hvert enkelt barn. Dagplejeren bor måske i dit boligområde, og derfor får barnet også en genkendelighed i dets egen læringsmiljø.

Dagplejeren får supervision af en eller flere dagplejepædagoger, der sparrer med dagplejerne omkring dagplejebørnenes trivsel og udvikling. Der er også samarbejde med psykologer, fysioterapeuter og tale-, og hørekonsulenter i det omfang, som er nødvendigt for at kunne støtte op om barnets udvikling.

Rammen om dagplejerens pædagogiske arbejde med børnene er loven om den pædagogiske læreplan. Der er udarbejdet en pædagogisk læreplan i hvert område, som er nærværende for den enkelte dagplejers arbejde.
Den pædagogiske Læreplan indeholder et pædagogisk grundlag som bl.a. beskriver hvordan dagplejer skal møde børn bedst muligt for at støtte dem i deres udvikling.
Læreplanen indeholder derudover pædagogiske læringsmål indenfor seks temaer:

• Alsidig personlig udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Kultur, æstetik og fællesskab
  • Natur, udeliv og science
  • Social udvikling

En tilsynskonsulent fører tilsyn med, at dagplejeren lever op til de kommunale krav og forventninger.

Du kan finde den pædagogiske læreplan som din dagplejer arbejder ud, ved at klikke på dette link. (åbner i samme vindue)