Om Dagplejen Midt

I Dagplejen i område Midt er dagplejere fordelt på 20 dagplejehjem fordelt på tre egne: Svebølle/Viskinge, Snertinge og Rørby/Ugerløse. Der er der tilknyttet en pædagogisk teamleder og 2 dagplejepædagoger. Dagplejerne mødes i legestuegrupper i Snertinge hvor der er heldagslegestue, og i Rørby/Ugerløse og i Svebølle/Viskinge, hvor der er halvdags legestue.
Vi tilbyder et hjemligt, nært og trygt miljø med få børn og én voksen. Vores hverdag tager udgangspunkt i børnenes behov, trivsel, udvikling og kompetencer. Her er omsorg, leg og læring i fokus. I det enkelte dagplejehjem er der god tid til at tage hensyn til det enkelte barn og der er tid til fordybelse.

Til dagligt arbejder alle med læringsaktiviteter i dagplejehjemmet hvor der er fokus på børnegruppen. Der arbejdes med sprog, sang og musik, naturen og relationerne mellem børnene for at styrke fællesskabet. Den enkelte dagplejer planlægger selv hverdagen med børnene ud fra Nye styrkede læreplan og med udgangspunkt i børnenes alder og udvikling.

Som forældre vil I opleve et tæt samarbejde med dagplejeren omkring jeres barns trivsel og udvikling. Vi har enkelte årlige arrangementer hvor I og bedsteforældre kan deltage.

I dagplejen går vi også i legestuer.
Legestuegrupperne er sammensat af flere dagplejere og deres børn. Børnene afleveres typisk i legestuen og hentes der igen. Der arbejdes i små læringsgrupper på tværs af dagplejere og børn. I de små læringsgrupper sættes der fokus på temaer ud fra vores pædagogiske læreplaner.

Dagplejen har et tæt samarbejde med de øvrige børnehuse i område Midt. Ved ferie og sygdom gæstepasses jeres barn i en af dem i vores område. Hver dagplejer og dennes dagplejebørn er tilknyttet en bestemt gæstepleje. Her går vi jævnligt på besøg, så gæsteplejens personale kan lære jeres barn at kende. Det betyder at jeres barn altid kan komme samme kendt sted og børnene kan følges som børnegruppe.